Google My Business profiel
Is jouw profiel geoptimaliseerd?
Als onze klanten vragen:
”Wat is dat precies een GMB?” en we antwoorden:
“Dat met dat kaartje bovenaan de zoekresultaten”, dan weten ze vaak wel waarover we het hebben.
Maar wat een GMB nu precies is, waarom je het als ondernemer zeker moet hebben en dat we dat profiel ook kunnen ranken, dat is veel minder geweten.
Dus daarom een verhelderende blog over Google My Business!
Een extra service
“Google mijn bedrijf” (in het Nederlands) is door Google ontworpen met als doel lokale handelaars zichtbaarder te maken bij de zoekresultaten.
Het is een extra manier om jouw bedrijf in de spotlight te zetten. Eigenlijk is het een advertentiedienst (die werkt zoals een social media profiel) en die vooral interessant is voor lokale bedrijven.
Potentiële klanten googlen steeds vaker op hun smartphone en als je dan onmiddellijk resultaten krijgt op een plattegrond, is dat mooi meegenomen.
Jouw GMB profiel toont aan de klant allerlei informatie over jouw bedrijf: je naam, je telefoonnummer, je adres, openingstijden, e-mailadres, …
Alle informatie staat hier dus samen én het is een makkelijke manier om contact te leggen met je (potentiële) klanten.
Opgelet: om een GMB profiel aan te maken moet je wel beschikken over een fysieke locatie aangezien je een te verifiëren adres moet ingeven. Als jij een webwinkel hebt, kan je geen GMB profiel aanmaken.
Naast het feit dat je er dus je online vindbaarheid mee vergroot, is er nog een groot voordeel: het is helemaal gratis!
Kan je jouw GMB bovenaan laten verschijnen bij de zoekresultaten?
Ja dat kan!
Maar het is niet gemakkelijk.
Een GMB ranken is minder voorspelbaar dan een website ranken.
Gelukkig weten wij ondertussen welke knopjes we moeten indrukken om de organische ranking van een GMB te beïnvloeden. 😀
Wat kan je zelf doen?
- Optimaliseer je account en hou je informatie up-to-date: vul zoveel mogelijk categorieën in en pas aan als er iets verandert.
- Voeg foto ‘s toe: mensen willen graag zien hoe je dienst/product eruit ziet dus laat ze kennismaken via foto ‘s.
- Ga actief op zoek naar reviews. We ondervinden vaak dat gewoon de vraag stellen aan je klanten, vaak onvoldoende is. Maak bijvoorbeeld een QR code die je klanten kunnen scannen. Zo kunnen ze je onmiddellijk 5* geven!
- Probeer zoveel mogelijk bedrijfsvermeldingen te krijgen. Deze zullen helpen om je lokaal zo zichtbaar mogelijk te maken. Vermeld jouw NAT (naam - adres - telefoon) bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn en de Yelp. Hoe meer vermeldingen, hoe beter.
Waarom moet je inzetten op je GMB?
70% van de mensen die online iets opzoeken, maken gebruik van Google.
Dat betekent ook dat de GMB ‘s telkens bovenaan poppen, net onder de advertenties en boven de organische ranking van de websites.
Daar wil je als ondernemer toch bijstaan? Of wil je de boot missen?
Uit onderzoek blijkt dat 56% van diegenen die je GMB profiel bekeken hebben ook zal doorklikken naar je website.
Als je bovenaan staat met je GMB én je website bovenaan staat in de organische ranking, dan is het bingo!
Op die manier vang je de meeste leads!
Overtuigd?
Wij zetten volop in op het aanmaken én ranken van GMB ‘s voor onze klanten.
Maak een afspraak in onze agenda als je wil weten hoe we ook jou GMB profiel kunnen optimaliseren.
Tot snel
Barbara & David
Klaar om in zee te gaan met Maro Media?
Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!
Stuur ons een bericht en we nemen contact op.
Of bel ons: 0494 30 86 64
Agency Contact Form
Nog meer tips: 






