Wist je dat je slechts 3 luttele seconden de tijd hebt om bezoekers van je website te overtuigen om te blijven?
3 seconden!
Dat is heel weinig!
Bekijk eens de statistieken op je Google Analytics.
Ga naar doelgroepoverzicht en zoek daar naar gemiddelde sessieduur.
En? Hoeveel seconden is het bij jou?
Google houdt deze gegevens niet zomaar bij. Hoe langer mensen op je pagina blijven hangen, hoe meer relevante content ze bevat. En daar houdt Google natuurlijk van: hij zal je belonen met een hogere plaats in de zoekresultaten. Mooi meegenomen dus!
Er zijn een aantal redenen waarom de bezoekers wegklikken van jouw website.
Hier zijn de belangrijkste:
Ze verwachten iets anders te zien
Soms beland je op een website en krijg je er kop noch staart aan: je weet niet waarover het gaat, de content is niet logisch opgebouwd, de foto ‘s komen niet overeen met de inhoud… Kortom, de website is onduidelijk.
Hier zijn onze tips om dit te vermijden:
Eenvoud:
ga voor eenvoudige en duidelijke boodschappen. Denk aan je taalgebruik en schrijf in een actieve vorm. En vooral: KISS (keep it super simple!) Wees helder en vertel je boodschap kort en krachtig.
Structuur:
denk na over een logische volgorde. Begin bij het begin en zet niet alles door elkaar.
Samenhang:
zorg dat alles klopt: je stijl, je content, de visuals. De bezoeker wil alles als 1 geheel ervaren.
Toegankelijkheid:
bouw je website niet alleen voor een weergave van een laptop, maar ook voor op een smartphone
Ze vinden niet wat ze zoeken
Als mensen het antwoord niet onmiddellijk vinden, klikken ze weg of keren ze terug naar de zoekresultaten in Google.
Het is belangrijk dat je voldoende structuur aanbrengt en je website een logische opbouw heeft. Zo zullen bezoekers snel terechtkomen waar ze moeten zijn.
Help ze met hun zoektocht door de keuzes te beperken.
Wees helder in de navigatie en in de menubalken.
Wist je trouwens dat bezoekers slechts 25% van je content effectief lezen?
Ze lezen de rest diagonaal, scannen teksten en zoeken naar keywords.
Onze grootste tip hiervoor is om gebruik te maken van:
subtitels
foto’s
vette tekst
lijstjes (zoals deze)
links
Je website komt niet geloofwaardig over
Wanneer er ook maar enige twijfel is over de credibility van je bedrijf, zal de bezoeker onmiddellijk wegklikken. Probeer daarom een zo geloofwaardige indruk te maken. Dat kan je doen door een paar testimonials op je homepage te zetten. Zorg wel dat deze echt zijn want vaak gaan klanten deze mensen opzoeken op social media.
Nog een tip: zet geen ads op je website. Niet alleen zal je pagina trager laden, maar het komt ook niet goed over. Er wordt minder waarde gehecht aan je boodschap en hebben een negatieve impact op het vertrouwen. Maak je website zo persoonlijk mogelijk. Als bezoekers zien dat het om een écht bedrijf gaat, stijgt de credibility en vergroot de kans dat ze blijven hangen en de rest ook lezen.
Ze weten niet wat de volgende stap is
Wat is de juiste, logische volgende stap die je bezoeker moet nemen?
Zorg dat er geen doolhof van links zijn want op die manier haakt de bezoeker af.
Wij adviseren aan onze klanten dat elke pagina 3 internal links moet hebben. Concreet wil dat zeggen dat je op je ganse website 3 keer refereert naar elke pagina.
Dat is meer dan voldoende.
Maak verder ook gebruik van CTA buttons (= call to action): op elke pagina mogen er maximum 6 CTA buttons staan. Meer is echt overbodig en zorgt voor verwarring bij de bezoekers. Denk goed na over voor welke CTA knoppen je kiest: als ze niet logisch zijn, zal er nooit op geklikt worden. Zorg dat je knoppen opvallen en dat ze kloppen met de verwachtingen die je schept: een knop “contact” leid je naar een contactpagina en niet naar een winkelmandje.
Sommige websites staan vol met CTA buttons en zo ziet niemand nog het bos door de bomen.
Ik hoop dat ik jou heb kunnen inspireren om op een kritische manier naar je website te kijken.
Maak gebruik van onze tips en pas aan waar nodig.
Heb je nog een vraag of wil je graag eens ons advies: stuur een berichtje!
We komen graag met jou in contact.
Succes!
Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!
Stuur ons een bericht en we nemen contact op.
Of bel ons: 0494 30 86 64
BE1004 688 188 - Kleine Schuurstraat 26 9040 Gent - Copyright Maro Media