Leadgeneration en conversiepercentage
Elk bedrijf heeft belang bij leadgeneration.
Het is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie en het is ook onze core business.
Hierin zit onze expertise vervat en in deze blog vertellen we wat we hiermee precies bedoelen.
Leadgeneratie betekent letterlijk
het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen.
Klinkt interessant en belangrijk toch?
Dat is het ook maar in de praktijk is het niet zo makkelijk.
Er zijn heel veel manieren om leads te verzamelen en daardoor is het moeilijk om écht expertise te verzamelen.
Warme lead vs koude lead
Volgens de definitie is een warme lead een potentiële klant die al gehoord heeft over jouw bedrijf of over jouw diensten.
Als je een schildersbedrijf hebt en jouw buurman vertelt tijdens een praatje met de bakkersvrouw dat jij ook gevels schildert, dan is dat een warme lead.
De kans dat de bakkersvrouw met jou contact opneemt is relatief groot. Toch als ze schilderwerken plant :-)
Een koude lead daarentegen heeft nog nooit van jou gehoord; er is geen relatie tussen de klant en de verkoper. Een bezoeker van jouw website die een contactformulier invult, is een koude lead.
In een ideale wereld willen we zoveel mogelijk koude leads omzetten naar warme leads want dat zal voor meer omzet (aka conversie) zorgen.
Elke lead, warm of koud, betekent dus een kans voor jou als ondernemer om een klant te winnen.
Conversie
In de letterlijke zin betekent conversie “omwisseling”. En dat is het eigenlijk ook.
Je wisselt de lead om naar een klant.
Dat klinkt ook weer geweldig simpel, maar in de praktijk merken we dat heel veel ondernemers hier de kaas van hun brood laten eten.
Vaak wordt conversie uitgedrukt in procent: hoeveel procent van de leads worden omgezet in klanten?
Uiteraard hangt dit af van sector tot sector: een autoverkoper zal een lager conversiepercentage hebben dan een taxichauffeur.
Maar je hebt hier wel degelijk zelf heel veel invloed op.
We delen graag onze tips van hoe we het zelf aanpakken:
1. Ga actief, snel en vol enthousiasme achter elke lead aan.
Je reactiesnelheid is van groot belang. Hoe sneller je reageert op een lead, hoe groter de kans dat je de potentiële klant ook effectief te pakken krijgt. Bovendien wil je de concurrentie voor zijn en dus hoe sneller je reageert, hoe beter. Onze ervaring is dat als je langer dan 24 uur wacht om te reageren op een koude lead, het niet meer goed komt.
2. Wees voorbereid
Vaak gaan we vooraf informatie over de lead verzamelen: we checken de website en we kijken wat er op sociale media te lezen valt. Zo zijn we voorbereid op het eerste gesprek. Daarnaast hebben we altijd een resem vragen die we willen stellen zodat we een goed zicht krijgen op waar de lead hulp bij kan gebruiken.
In dat eerste gesprek willen we vooral onze lead beter leren kennen, want als je goed weet wat de behoeften zijn, kan je een passend antwoord geven.
Aan het einde van het gesprek hebben we altijd een vervolgstap vastgelegd. Zo weet de lead wat hij kan verwachten de komende weken.
3. Zet een strategie op
Na dat eerste gesprek gaan we aan de slag en bekijken we hoe we onze klant kunnen helpen.
Wat is de vraag en op welke antwoord kunnen we geven?
We zetten een duidelijk en concreet plan op en koppelen dit terug naar de klant. Dit geeft vertrouwen en op die manier kunnen we laten zien dat we weten waarmee we bezig zijn.
4. Zoek een manier om de leads bij te houden
Soms komen er veel leads tegelijk binnen. Het is belangrijk om het overzicht te bewaren en om te weten in welke fase je zit. Zelf zijn we grote fan van
Teamleader!
Maar misschien werkt pen en papier voor jou net zo goed!
Lead generation is dus een van de belangrijkste onderdelen van marketing.
Zonder leads wordt het heel lastig om iets te verkopen en dus wil je op zoveel mogelijk verschillende manieren leads binnen krijgen.
Maro Media focust zich vooral op online leadgeneratie: we genereren leads voor jouw bedrijf via internet. Dat kan via een website, Google ads, Facebook ads, funnels, …
Er zijn heel veel mogelijkheden.
Concreet zetten we een grote, brede trechter op en “vangen” op die manier zoveel mogelijk leads.
Leads die online via een website binnen komen, zijn koude leads.
Je zal dus een tandje moeten bijsteken om je conversiepercentage zo hoog mogelijk te krijgen.
Heb jij interesse om je conversiepercentage te verhogen? Wil je meer leads genereren?
Wil je gewoon met ons eens sparren hierover? Wil je weten wat een funnel is?
Top!
Maak een afspraak in onze agenda!
We vinden het leuk om met zoveel mogelijk ondernemers contact te hebben.
Tot snel!
.
Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!
Stuur ons een bericht en we nemen contact op.
Of bel ons: 0494 30 86 64
BE1004 688 188 - Kleine Schuurstraat 26 9040 Gent - Copyright Maro Media