Als we met onze klanten overlopen welke stappen we gaan ondernemen om hun website te ranken; dan benadrukken we altijd het belang van een blogpagina.
We zijn grote fan van het "teach by example" principe dus het is maar logisch dat we achter het toetsenbord duiken en beginnen bloggen!
Een blog(je) is een ideale manier om op regelmatige basis relevante content toe te voegen aan je website zonder dat je daarvoor iets moet veranderen aan je bestaande pagina 's.
Want daar houdt onze vriend Google van: content!
Als jij een website hebt waarop amper staat wat je doet en waarvoor klanten bij jou terecht kunnen, dan kan Google er geen informatie uithalen. Hij kan niet lezen wat je doet en wat je core business is.
Hoe kan hij je dan belonen met die mooie eerst plaats in de zoekresultaten?
Valt het je trouwens op dat we over Google praten als een echte persoon?
Zo zien we hem ook: als onze vriend!
We werken samen, onderzoeken wat hij nodig heeft en hoe we hem goedgezind kunnen houden.
Geweldig toch! :-)
Maar bloggen dus...
Oorspronkelijk was een blog bedoeld als een soort van persoonlijk dagboek dat op een website werd gepubliceerd. Bloggers deelden (soms meerdere keren per dag) hun gedachten en emoties. Als lezer heb je de kans om een reactie te plaatsen.
Vandaag zijn bloggers erg populair en sommigen hebben er zelfs hun job van gemaakt. Op social media zie je dan soms foto 's verschijnen van mensen op exotische stranden die "aan het werk" zijn. #jaloers
Wij zien een blog vooral functioneel: het is manier om een aantal keywords toe te voegen op je website waardoor je Google steeds meer informatie geeft over wat je precies doet. De keywords (of zoektermen) worden mooi ingepakt in de vorm van een blog.
Als je dat niet doet dan krijg je dit: SEO, van boven staan in Google, zoekmachine, website ranken, hoe word ik zichtbaar online? :-)
Om af te sluiten geven we nog graag onze top 5 tips voor het schrijven van een krachtig blogartikel:
1. Kort en bondig
Wat ons betreft bestaat de ideale blog uit een 500 tal woorden.
Dat is de ideale lengte om over iets te schrijven en ideaal om je lezer vast te houden. Gebruik geen ellenlange zinnen: een blog is niet bedoeld als inzending voor een literaire schrijfwedstrijd.
Je schrijfstijl mag best dicht aanleunen bij hoe je praat.
2. Bepaal je onderwerp
Wie zijn je lezers? Logischerwijs kies je je onderwerp in functie van je bezoekers. Als je dierenvoeding verkoopt, kan je misschien beter niet bloggen over de beursinflatie! Blijf bij jezelf en je bedrijf! Er is vast genoeg om over te schrijven!
3. Zorg voor structuur
Een blog zorgt altijd voor een meerwaarde of geeft altijd een antwoord op een specifieke vraag. Bijvoorbeeld: Hoe ziet de ideale blog eruit" of "Wanneer moet je bloembollen planten?".
Maak gebruik van alinea 's en zorg dat je een inleiding en een slot hebt!
4. Gebruik keywords
Yes! Hier draait het dus om.
Content is king! Google beloont je met een hogere positie als jij hem laat weten wat je precies doet!
5. Eindig met een call to action!
Een CTA is wat je wil dat je lezer doet.
Wil je dat hij doorklikt naar een andere website?
Dat hij je mailt of een enquête invult?
Maak dit dan duidelijk door een link of een button toe te voegen.
We hopen dat we jou op die manier een beetje hebben kunnen inspireren.
In elk geval weet je waarom bloggen op je website zo belangrijk is.
Ga aan de slag en hou deze tips in je achterhoofd. Oefening baart kunst!
Wie weet zit jij binnenkort op een exotisch strand met een cocktail in je hand en je laptop op je schoot!
Barbara & David
P.S. Meer weten? Stuur ons een bericht!
Let's connect!
We zijn hier om jou te helpen!
Stuur ons een bericht en we nemen contact op.
Of bel ons: 0494 30 86 64
BE1004 688 188 - Kleine Schuurstraat 26 9040 Gent - Copyright Maro Media